Gästbok

Signatur:
    Kom ihåg mig
Adress till din blogg / hemsida:

Skriv in koden som står till höger:
   Spamskydd  
Inlägg:

De nada. Håller i och för sig med om att det inte behöver vara den uppenbara huvudorsaken (med tyngd på just "uppenbara") i alla lägen, men den finns nästan alltid med någonstans.

Men nu blir jag nyfiken på ditt ställningstagande i frågan? Du påstår att du inte är kristen samtidigt som du vill att jag ska komma med motfakta på uppgifter du verkar tro på, även om du säger "Har inte sagt att jag håller med artikeln"? Dessutom är de uppgifter du presenterar studier tagna ur en tidning utgiven av Svenska kyrkan?

av Fakta 11 december 2010 kl 22:22

Tackar dig för svaret och vill dock åter påpeka att samtligt av mig är citat från just Gardell. Så upprabblandet är inte mina tankar utan just hans.
Tråkigt att du väljer bort att läsa ur en TIDNING där hans studie presenteras. En studie han gjort tillsammans med försvarsmakten.

Slutklämmen i artikeln är denna:

"Religion är aldrig konfliktfri, lika lite som någon annan mänsklig aktivitet. Men genom Mattias Gardell går det ändå alltså att konstatera att den inte är någon huvudorsak
till krig och väpnade konflikter i världen. Tvärt emot vad gemene man nog föreställer sig."

Har inte sagt att jag håller med artikeln, men jag ville gärna höra dina åsikter om den eftersom hans påståenden var direkt motsatta dina.

Så åter TACK för svaret!!

av Gammelsmurfen 11 december 2010 kl 21:50

Hej

Eftersom det inte går att uppfylla din önskan att visa i siffror hur religion ligger bakom, eller åtminstone är inblandad i nästan samtliga krig och konflikter (om inte samtliga), så får jag försöka förklara detta för dig. Måste först och främst fråga dig om du tänkt till ordentligt när du rabblar upp några "icke-religiösa ideologier"?

Du nämner Fascismen som en ickereligiös ideologi. Nu är i alla fall jag (och troligtvis de flesta andra) ganska överens om att Fascismen tillämpas inom många religioner, även om den egentliga Fascismen grundades av Mussolini. Mussolini var katolik. Han utropade sig själv till "islams beskyddare" 1935 och han hånade Hitler för hans åsikter om judarna, i början av andra världskriget. Vi går vidare till Kommunismen som är en ateistisk ideologi. Det finns ett känt citat av Karl Marx som lyder "Religion är som opium åt folket", där han menar att religioner med en gudstro passiviserar människan och därför ville han gå så långt som att förbjuda all religion. Stalin var starkt antisemitisk och påbörjade 1948 en kampanj där judar terroriserades och denna kampanj pågick fram tills Stalins död 1953.

Till sist måste jag fråga dig, Gammelsmurfen, en sak. Ser du verkligen Nazismen som en ickereligiös ideologi, eller måste jag berätta för dig om vad Nazister ansåg och fortfarande anser, om en folkgrupp bestående av människor med en viss religiös tillhörighet?

Att Mattias Gardell skrivit en bok där han påstår motsatsen till vad jag anser får stå för honom, även om jag håller med honom i många andra frågor. Kolla igenom de krig som han berör och se om du kan hitta något där religion inte är inblandat. Att en viss stat tillhör ett visst stadsskick eller ideologi, betyder knappast att ett krig startat av denna inte har religiösa inslag. Att det står i Expressen att USA startade sina krig i mellanöstern pg a att de tyckte Saddam Hussein var elak eller att de ville hitta bin Ladens grotta, betyder inta att detta är sant.

Länken som du av någon underlig anledning skickade verkar vara till en tidning som ges ut av Svenska kyrkan, så den tänker jag inte ens kolla upp då den knappast är grundad på vetenskap! Då du verkar kunna "Googla" så tycker jag att du kan använda dina kunskaper för att se om det jag skriver stämmer eller inte.

av Fakta 11 december 2010 kl 20:17

Hej
Såg ditt inlägg på en blogg

(http://livetparabo.bloggplatsen.se/2010/12/10/4116389-dag-9-min-tro/#kommentarer)

där du skriver att religionen står bakom de flesta krigen. Skulle vara intressant om du kunde belägga det med siffror.
Mattias Gardell Professor i jämförande
religionsvetenskap påstår nämligen raka motsatsen. Han säger att 4 av de 75 största krigen fram till 2a världskriget har en utpräglad religiös dimension.
Efter 2a världskriget är det icke-religiösa
ideologier som kommunism, fascism och nazism, som har krävt ojämförligt flest offer.
Enligt Mattias då.

Men eftersom du kallar dig Faktamannen kan du säkert svara på det!!

Nedan från Googlesökning som ger mina argument ovan!! Nej jag är inte kristen men jag tycker om att kolla alla självklara påståenden för att se om de håller.

Religion oRsakaR sällan kRig

livet. 1|10. w w w . l i v e t. n u. Religion oRsakaR sällan kRig. »Jag skulle
inte klara mig om Jag inte fick be« kyrkan och skolan stärker tillsammans ...
www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=529528&ptid=48063 - -

av Gammelsmurfen 10 december 2010 kl 20:22

Consider yourself nominated for the Blog Award.
Finns att hämta upp på min blogsida. :-)

av Xecute 8 augusti 2010 kl 20:03

Hej Faktamannen, jag tycker att din blogg är spännande, men ändå hyfsat rolig på något konstigt vis. Kommer följa din blogg!
Får man länka den? Skriv ett GB inlägg i min blogg om jag får det :)

Mvh Sabina

av Sabina 14 juli 2010 kl 17:53

Hej du kommenterade mitt inlägg!
Inlägget med typiskt för oss homosexuella var bara lite på skoj och lite allvar, för mycket är typiskt!
Och det där med butchprylen och det där, jag sa bara att det inte var min pryl!
Jag tänder på tjejer som ser ut som tjejer, inget fel men vad man tänder på, det är var och ens ensak, det struntar jag i, så ta inte det jag skriker så allvarligt!
Trevlig blogg BTW

av Sara 24 maj 2010 kl 11:05

Terese: *asgarv*

Faktamannen: sådana självklarheter som att du är slug och formulerar dig snyggt tänker jag inte nämna, däremot vill jag påstå att det är bra att du rör om i grytan lite - det finns såna som behöver det ...

av riesling 12 maj 2010 kl 14:53

hallå äru död eller?? när kommer nästa inlägg?!?!?!?!?!? *trummar med fingarna*

av Xecute 12 maj 2010 kl 11:17

Jag vet inte vad ni heter jag vet inte var ni bor...men tycker om att läsa din blogg:-)

av Terese 9 maj 2010 kl 23:33

Skriv något kul!

Någon som vill köpa?

smygers

MediaCreeper

Ovido - Quiz & Flashcards